23. september 2021
Avis: Forbud mod bettingreklamer på spillertrøjer på vej i Premier League og Championship
Den britiske tabloid avis, Daily Mail, er Storbritanniens næst mest solgte avis efter The Sun, og er normalt velinformeret. Nu mener avisen at vide, at den britiske regering arbejder på et forbud mod bettingreklamer på forsiden af spillertrøjerne i Englands to bedste fodboldrækker, Premier League og Championship.
Det kan naturligvis få store økonomiske konsekvenser for de i alt 15 Premier League- og Championship klubber, som i øjeblikket reklamerer for betting-selskaber på deres spillertrøjer.
I Premier League drejer det sig om Brentford, Burnley, Crystal Palace, Leeds, Newcastle, Southampton, Watford, West Ham og Wolverhampton, mens det i Championship umiddelbart vil ramme klubberne Birmingham, Bristol City, Coventry, Derby, Middlesbrough og Stoke City.
Overvejer også stramninger ift. bande- og TV-reklamer
Det er dog ikke kun ovennævnte klubber, som potentielt kan miste sponsorindtægter, hvis den britiske regering beslutter sig for at stramme grebet om bettingreklamer i toppen af engelsk fodbold. Det overvejes iflg. Daily Mail nemlig også, om der skal indføres stramninger ift. bettingreklamer i TV og på bandereklamerne på stadions i de to bedste rækker. Dette anses dog som værende mindre sandsynligt at blive gennemført.
Skulle der komme et decideret forbud mod TV- og bandereklamer for bettingselskaber, vil det ramme endnu bredere i toppen af engelsk fodbold. I øjeblikket har 19 ud af 20 klubber i Premier League et samarbejde med bettingfirmaer. I Championship gælder det for 15 af de 24 klubber.
Det potentielle indgreb i bettingfirmaernes muligheder for at reklamere på spillertrøjer, og muligvis i TV og på bandereklamer, sker i forbindelse med en større opdatering af spillelovgivningen fra 2005 i Storbritannien. Den arbejdes der på i øjeblikket, og det forventes at regeringen vil komme med deres udspil i slutningen af 2021 eller begyndelsen af 2022.
En kilde tæt på regeringen siger til Daily Mail: "Vi er ret sikre på, at det er slut med reklamer på forsiden af spillertrøjerne. Det forventer alle. De der skal reformere spilleloven vil have mere, men mange politikere er bekymrede for de lavere divisioner. Regeringen føler at (forbuddet mod) reklamer på forsiden af spilletrøjerne vil fange overskrifterne, og regeringen vil føle, at de har lavet et stærkt statement".
Hvis det lykkedes for den britiske regering at få gennemført, vil det tidligst træde i kraft fra sæsonstart i 2023/24. Dermed har klubberne altså tid nok til at finde andre sponsorer, skulle det blive en realitet.
Kilde: Daily Mail