League of Legends Vinder Odds - World Cup Finals

27. september 2016

League of Legends Worlds: Gruppe D

Christopher er klar med sin analyse af den sidste gruppe ved LoL: Worlds, der er fuld af både danskere og drabelige opgør! Læs den her!

[readmore id="1631">

League of Legends: Worlds - Gruppe D

Dødens Gruppe eller Dansker-gruppen er bare nogen eksempler på hvad denne dynamitgruppe kunne kaldes for.For ikke nok med at vi har 6 af de 8 Worlds-deltagende danskere i denne gruppe, så er det samtidig den allertætteste af dem alle.

Og ikke nok med gruppen i sig selv er sindssyg tæt, så vil en andenplads i gruppen med stor sandsynlighed betyde en kvartfinale imod forhåndsfavoritterne fra Korea, ROX Tigers, hvorfor vi kan se frem til en meget blodig gruppe D.

Team SoloMid

TSM kvalificerede sig til Worlds efter et meget dominerende sommersplit i NA, hvor de gik 17-1 i grundspillet, slog CLG 3-0 i playoff-semifinalen og vandt finalen 3-1 over Cloud9.

Holdet havde problemer i forårssplittet, hvor det blandt andet kun blev til en 6. plads i gruppespillet, men alligevel lykkedes det også TSM at komme i finalen der, hvor det dengang dog blev til et nederlag til CLG.

Sidenhen foretog TSM sig en roster-ændring, hvor de skiftede star suppory YellOwStaR, som de havde hentet fra Fnatic før sæsonen, ud med rookien biofrost.

Lineup

Toplane: Hauntzer

Jungle: Svenskeren

Midlane: Bjergsen

ADC: Doublelift

Support: Biofrost

Sub: Reginald

TSM kommer til Worlds i en form og en styrke, som ikke er set matchet fra andre vestlige hold i flere år. De har ikke rigtig nogen losing matchups, imens holdet har været på samme gameplan i deres kampe. Ligeledes kommer de med en aggressiv spillestil, som vi ikke rigtig har set fra et vestligt hold siden Moscow5.

Tidligere har man set hold som f.eks. CLG.EU være succesfulde i lategamen på baggrund af gode evner til skirmishes, lategame macroplays og overall bare være gode til at holde hovedet koldt i pressede situationer.

Det er dog slet ikke sådan som TSM spiller, og de vil nu dominere kampene fra start af. TSM har den holdning at de hellere vil tabe en hurtig kamp, fremfor at stall og så alligevel tabe, hvorfor altid leder efter aggressive plays de kan lave, også selvom de skulle være bagud i guld eller mappressure.

Dette er en stor kontrast til deres spillestil fra sidste år, hvor de godt nok også var et ringere team, men her havde de samtidigt problemer med at de i kampene var bagud efter 15 minutter og derefter skulle kæmpe sig tilbage i kampen.

Ligeledes er de ikke ligeså afhængige af Bjergsen til at være en hyper carry, men har nu i form af Doublelift og Hauntzer andre der kan carry games. Samtidig har de med udskiftningen af Santorin for Svenskeren fået opgraderet deres jungler.

TSMs dominans i NA kan dog vise sig at blive en svaghed for dem her til Worlds, eftersom de ikke rigtigt er blevet udfordret på højt nok niveau, og det dermed bliver spændende at se hvordan de reagerer og lever op til opgaven i en gruppe, hvor der bestemt ikke kan slappes af eller køres på cruise control.

Royal Never Give Up og Samsung Galaxy er måske hold som de ville slå 10/10 gange i en BO5, men i 2x BO1s er der ikke plads til at tabe første game, hvis de vil videre fra gruppen, hvor førstepladsen er virkelig vigtig.

Den vil nemlig nok betyde at man undgår ROX Tigers og formegentligt SKT før en eventuel finale, og eneste bump på vejen så formodentligt ville blive en semifinale imod Edward Gaming.

Royal Never Give Up

RNG kommer til Worlds efter et blandet 2016. De vandt forårssplittet i LPL 3-2 over EDG, hvilket gav dem en billet til MSI. Her gik de 8-2 i gruppespillet som gav dem 1. pladsen i gruppespillet, men tabte derefter semifinalen 3-1 til SKT. Herefter tilsluttede de Kinas svar på Faker, Uzi, op til deres bottomlane og så i starten af sommersplittet rigtig stære ud, men som ugerne gik, så begyndte de at se dårligere og dårligere ud og det kulminerede med et 3-0-nederlag til EDG i LPL-finalen, som dog var nok til at sikre dem en billet til Worlds.

Lineup

Toplane: Looper

Jungle: MLXG

Midlane: Xiaohu

ADC: Uzi

Support: Mata

Sub: Wuxx (ADC)

RNG har en af de højst og mest individuelt skilled lineups, med to tidligere verdensmestre på holdet, MLXG som dominerede junglen til MSI og Uzi som bare er Uzi.

Hvis det udelukkende galt om lanephase og at matche sin countermodstander 1:1, så ville RNG være en seriøs kandidat til at vinde det hele, men problemet for dem er, at de simpelthen alt for ofte ikke er i stand til at få balanceret deres talent ud i en spillestil, som gør dem alle stærke.

Samtidig har de været alt for inkonsistente i sommersplittet, noget som der slet ikke er råd til i denne gruppe.

Ligeledes er stort set alle på holdet nede i en individuel slump, hvor det virker som om flere af dem ikke rigtig føler sig hjemme i metaen. Den er dog ændret en smule og det bliver dermed spændene at se, om spillere som f.eks. Looper kan komme tilbage i storform til Worlds.

Det er dog sikkert at de skal have arbejdet på en masse op til Worlds, hvis de skal have en chance.

Mata og Uzi har et kæmpe potentiale og er individuelt to af de bedste på deres position i hele verden, men det ser stadig ikke ud til at de har fundet sammen, og deres synergi og spillestil virker bare off fra hinandens, ligesom det nærmest virker akavet at se dem spille bottomlanet, når man ser dem POV.

Alt for mange gange følger de ikke op på hinandens plays, og de ligner nogen gange et tilfældigt soloQ-bottomlane.

Vil RNG videre fra gruppen, så skal de have løst nogle problemer. Først og fremmest skal de have fundet sig selv i metaen, men derefter bliver det afgørende for holdet, at de bliver bedre til at gøre hinanden gode.

Synergien på holdet skal være meget bedre end det de viste i LPL, ellers bliver de simpelthen straffet af selv hold som Splyce i denne gruppe.

Samsung Galaxy

SSG sluttede som nr. 4 i sommersplittet i LCK, med en score på 12-6. I playoff-kampene tabte de så til KT Rolster 3-0 i kvartfinalen, efter de først havde slået afreeca Freecs 2-0 i 1/8-dels finalen.

Dermed vandt SSG deres billet til Worlds via regional qualifiers, hvor de slog afreeca Freecs 3-1 og vandt deres billet efter en 3-2-sejr over KT Rolster.

Lineup

Toplane: CuVee

Jungle: Ambition

Midlane: Crown

ADC: Ruler

Support: CoreJJ

Sub: Wraith (Support)

SSG matcher bestemt de andre hold i gruppen på et individuelt plan, hvor deres midlaner Crown nok bliver overset af mange.

Vigtigheden af Crown for SSG understreges blandt andet i at han i LCK havde en DPM (Damage Per Minute) på 657 i gruppespilskampene. Dette blev kun overgået af Bang, Faker, Pray og Kuro.

Samtidig var han med hans 13 solo kills ham i LCK med anden flest solokills, ligesom han havde en CSD @10 (CS difference at 10) på +4,3, hvilket altså betyder at han i gennemsnittet havde 4,3 CS mere end sin modstander efter 10 minutter.

Udover Bjergsen er gruppe D ellers ikke domineret af mid-talent, og derfor kan det meget vel være Crown der atter skal være deres win-condition, hvis det skal lykkedes SSG at gå videre fra gruppe D.

Samtidig havde CuVee og Ambition en særdeles fremragende regional qualifier, hvor de begge dominerede deres direkte modstander hos KT, Ssumday og Score, som bestemt ikke er nogen hvem som helst.

SSG har dog tidligere vidst store problemer med at adapt, og de har i løbet af sæsonen alt for ofte været for langsomme til at adapt til patchændringer og metaskift. Dette er samtidig nok også forklaringen på, hvorfor SSG var så styrket i regional qualifiers i forhold til playoff-kampene imod KT.

Det er dog ikke kun deres evne til at ændre i deres spillestil der er svag for dem, men overall deres championpool, hvor spillerne simpelthen er for langsomme til at tilpasse sig nye champions i metaen.

Dette kan vise sig at blive et kæmpe problem for SSG op til Worlds, da der har været mange nerfs til de tidligere meta-champs, imens andre er på vej ind.

I denne gruppe D for SSG ikke tid til at finde sig til rette i metaen først, og det kan meget vel være det der knækker nakken på dem.

Det farlige ved SSG er dog, at vi langt fra ved hvilket niveau de kommer til Worlds på, og de viste i LCK at deres niveau meget er fugl eller fisk, hvor de både kan være et fantastisk hold, som kan slås med om de allerbedste pladser, samtidig med at også kan spille som et hold, der slet ikke burde have været til Worlds.

SPLYCE

Holdet der kæmpede sig fri fra religation i forårssplittet er nu at finde til Worlds, efter et fantastisk sommersplit.

Til de fleste overraskelse lykkedes det nemlig Splyce at sikre 2. pladsen i gruppespillet, men de måtte dog sikre deres Worlds-billet via regional qualifier, efter de tabte finalen 3-1 til G2 og H2K dermed tog den anden billet på baggrund af Circuit Points.

I den regionale qualifier vandt Splyce dog 3-2 over Unicorns of Love, hvorfor de er at finde til Worlds.

Lineup

Toplane: Wunder

Jungle: Trashy

Midlane: Sencux

ADC: Kobbe

Support: Mikyx

Sub: Gripex (Jungle)

Splyce er på forhånd store underdogs til Gruppe D, og det er der en god grund til.

Selvom holdet har udviklet sig kolossalt over det sidste halve år, så har ingen på holdet, andet end Trashy, spillet professionelt League i mere end et år, samtidig med at holdet mange gange i EU.LCS var baggud i guld, men vandt kampene på baggrund af en rigtig god lategame-macro forståelse, samtidig med at holdet er rigtig gode i teamfights.

Dette kan de virkelig takke deres coach, YamatoCannon, for, men samtidig er det ikke nok til at gå videre fra en gruppe som denne.

Jo mindre Splyce har arbejdet på deres early game, så kommer de virkelig i problemer. I den dynamitgruppe de er kommet i, kan man ikke på samme måde tillade modstanderen i at komme foran.

De vil give væsentligt færre åbninger tilbage i kampen for Splyce, ligesom hold som TSM og SSG er væsentligt bedre til at kapitalisere på leads end hold som Unicorns of Love og co. Fra EU.

Splyce’ chance i denne gruppe består dog samtidig i at den er så fandens tæt i blandt de tre andre hold, at der nok ikke er skænket Splyce alt for mange tanker og anti-strats.

Samtidig har spillerne fra Splyce for første gang haft en bootcamp i Korea, og det er bestemt ikke urealistisk at forestille sig at den har rykket Splyce betydeligt mere end den f.eks. har rykket TSM som hold, og Splyce kan derfor håbe på at niveauforskellen imellem de to hold er blevet tættere end den var for en måned siden.

Gruppeforventninger

Gruppe D er på forhånd den gruppe jeg ser allermest frem til; Ikke kun fordi vi er repræsenteret med 6 danskere, men samtidig også fordi den er så sindssyg tæt. Det er den eneste gruppe, hvor bookmakerne på forhånd ikke har haft en stor favorit, og jeg tror samtidig holdene er så tætte at det i højere grad kan være dagsformen der afgør det.

Placering

Team SoloMid | Sikkerhed på kvalifikation: 75 %, Sikkerhed på 1. pladsen: 40 %

Samsung Galaxy | Sikkerhed på kvalifikation: 60 %, Sikkerhed på 1. pladsen: 30 %
-----------------------------

Royal Never Give Up | Sikkerhed på kvalifikation: 55 %, Sikkerhed på 1. pladsen: 30 %

Splyce | Sikkerhed på kvalifikation: 10 %

Selvom jeg tror på en næsten helt lige gruppe, så ser jeg alligevel TSM som favoritterne. Imens RNG har været dårlige de seneste par måneder, og SSG over hele året har vist problemer med at adapt til nye metaskift, så har TSM bare kørt der ud af.

Samtidig ser jeg SSG som meget svage favoritter til at trække det længste strå i forhold til RNG, og det gør jeg udelukkende fordi vi sidste år så at de koreanske hold generelt set er på et højere niveau end de kinesiske.

Derfor tror jeg stadig på at SSG kan overkomme deres problemer bedre i denne gruppe, end RNG kan.

Til sidst ser jeg dog næsten dødt løb i hvem der skulle tage førstepladsen. Fordi selvom jeg tror TSM går videre, så er det langt fra sikkert at det bliver som nr. 1. Har enten RNG eller SSG fået løst deres problemer, så kan de sagtens tage et TSM-hold, som vel for første gang siden roster-ændringerne for alvor bliver matched.