Politikere vil gøre betting-reklamer ulovlige på spilletrøjer

7. september 2017

Politikere vil gøre betting-reklamer ulovlige på spilletrøjer

Reklamer for spilleselskaber har gennem tiderne ofte været genstand for debat - og sågar ny lovgivning - og nu fylder betting-reklamerne igen i spalterne i de britiske aviser.

Det britiske Labour Party har nemlig gjort klart, at man vil indføre et forbud mod at spilleselskaber kan reklamere på fodboldklubbernes spilletrøjer, hvis man vel at mærke kommer til magten i Storbritannien ved det næste valg.

Iflg. Labour Party skal forbuddet ses som et led i kampen mod den stigende spilafhængighed i Storbritannien.

 

Fodbold skal tackle gambling-epidemi

Hvis Labour Party kommer til magten, og forbuddet kommer på plads, kan det få store økonomiske konsekvenser for en lang række klubber i de bedste rækker i Storbritannien.

I øjeblikket er der ni hold i den engelske Premier League som tjener millioner af pund på at reklamere for spilleselskaber på deres spilletrøjer, mens tre klubber i den bedste skotske række nyder godt af reklameindtægter fra lignende sponsoraftaler.

Norwich City er én af de klubber i England som nyder godt af kapitalindsprøjtning fra spillebranchen, da klubben er sponsoreret af LeoVegas Sport. I øjeblikket har holdet dog ikke hjemme i Premier League.

Labours Deputy Leader, Tom Watson, siger, at fodbold er nødt til at "medvirke til at tackle Storbritanniens  skjulte epidemi af spilafhængighed".

Iflg. Watson giver spilletrøje-sponsoraterne "massiv eksponering" til et bredt publikum af alle aldre og baggrunde, og det er ifg. partilederen med til at skabe flere ludomaner.

"Det putter spilleselskabernes brands foran fans i alle aldre, ikke kun til kampene, men også i liveudsendelser og højdepunkter på både kommercielle TV-kanaler og BBC", siger han til sidstnævnte medie.

De nuværende regler på området forbyder spilleselskaber at reklamere på spilledragter for U/18-hold, og den ordning ser Labour altså gerne udvidet til også at omfatte senior-fodbolden på absolutte topniveau.

 

Gambling røg i unåde hos FA

Den seneste debat om gambling-reklamer kommer i kølvandet på en større skandalesag fra tidligere på året, hvor det engelske fodboldforbund (FA) afsluttede samarbejdet med den britiske bookmaker Ladbrokes.

Det skete i forbindelse med en sag om den altid kontroversielle Joey Barton, som er fundet skyldig i at have placeret flere end 1200 væddemål på kampe fra 2006-2016, hvor han selv var aktiv som fodboldspiller for Manchester City, Newcastle United og Queens Park Rangers.

Det er i strid med FAs regler på området, og sagen skabte stort mediepostyr i England, hvilket endegyldigt fik FA til at terminere alle sponsorater med spilleselskaber fra slutningen af sidste sæson.

Det seneste valg i Storbritannien blev afviklet d. 8. juni 2017, så Labour kan komme til at vente nogle år med at sætte skub i forbuddet mod gambling-reklamerne. Forudsat at partiet kommer til magten, naturligvis.